donderdag 8 juli 2010

Les 10 part 2 ~ Web 2.0 Toepassingen (zie rechts voor internet links)

Facebook

Facebook is een sociaalnetwerksite voor onder andere scholieren, studenten en werknemers. Het wordt wereldwijd gebruikt en is zeer populair onder studenten. Sinds mei 2008 bestaat er een Nederlandstalige versie. In december 2008 groeide de site met 600.000 nieuwe aanmeldingen per dag[1]. In april 2009 had Facebook meer dan 200 miljoen actieve gebruikers, vijf maanden later waren dat er 50 miljoen meer[2]. Sinds april 2010 zit facebook al op 500 miljoen gebruikers.

Eigen Mening

Ik vind het een prachtig iets het wereldwijde netwerk dat Facebook heet waarmee je contacten kunt onderhouden, mensen ontmoeten, enz. Het is een toepassing waar heel veel mensen vol lof over praten. Zelf doe ik het niet, ik heb liever niet dat mijn gegevens op het net staan. Maar ja van de andere kant zelfs via blogs als deze kun je al van alles over me te weten komen. Het is een "tricky business" vind ik, het internet. Maar das maar mijn mening. Het inschrijven op Facebook gaat volgens vrienden van mij makkelijk en in no-time ben je dus in contact met mensen over de hele wereld. Misschien moet ik er toch nog eens over nadenken.

Hyves

De website hyves is de grootste Nederlandse sociale netwerksite met voornamelijk Nederlandse bezoekers en leden, vergelijkbaar met de Amerikaanse sites MySpace en Facebook. Hyves werd in 2004 opgericht door Raymond Spanjar, Koen Kam en Floris Rost van Tonningen.
In mei 2010 had Hyves meer dan 10,1 miljoen accounts,[1] een stijging van ruim twee miljoen leden ten opzichte van anderhalf jaar ervoor.[2]

Eigen Mening

Hyves is de Nederlandse variant van Facebook. Eigenlijk gewoon simpel afgekeken maar het idee is super. De formule werkt immers. Bijna iedereen die ik ken zit op Hyves. Ik loop wat dat betreft wat achter. Het is een mooie 2.0 toepassing perfect gemodelleerd voor Nederlands gebruik. ook hier doe ik zelf niet aan mee, om dezelfde reden feitelijk. Dat neemt niet weg dat ik het wel een goede uitvinding vind. Sterker nog, was ik er zelf maar op gekomen.

Google Maps

Google Maps, voorheen genaamd Google Local, is een dienst van Google Inc. die de mogelijkheid biedt om het zoeken te beperken door alleen te zoeken in een specifieke geografische locatie. Soms wil je het “wereldwijde web” doorzoeken, en soms wil je een computerwinkel vinden dicht bij je huis. De dienst laat je zoeken naar een “What”, zoals een pizza, en een “Where”, bijvoorbeeld “Poughkeepsie, New York”. Het doel van Google Maps is om mensen te helpen met het vinden van dichtbij gelegen zaken of bedrijven. Google Maps geeft dan ook wat aanvullende informatie over de zaak of het bedrijf, namelijk hun website, telefoonnummer en adres.

Eigen mening

Deze toepassing spreekt me heel erg aan omdat Google maps toch wel heel praktisch is in het dagelijkse leven. Het is al vaak voorgekomen dat ik een adres van iets had maar niet wist hoe ik er moest komen. Met de ontdekking van Gogle maps was ik daar zo achter. Je vult vertrek en eindbestemming in en hij geeft een perfecte kaart om zo naar de eindbestemming te kunnen reizen. In eerdere lessen hebben we zelfs gezien dat Google maps kan onthouden op welke PRECIEZE plek je je vakantiefoto's hebt genomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

IQ Test


Mr bean? of toch roel?

Monica geniet!

Monica geniet!
Oooooh wat was de zomer fijn!