vrijdag 9 juli 2010

Wat heb ik geleerd van 23 dingen ^_^

Eigenlijk toch wel heel veel. Door de cursus ben ik in contact gekomen met veel nog voor mij onbekende 2.0 toepassingen. Ik dacht dat ik het meeste wel kende, dus niet, zo zie je maar. Wat hebben we allemaal gedaan? Ik heb natuurlijk een blog aangemaakt en ben vervolgens beginnen te euuuuhhh "bloggen", noem je het zo? Ik heb gaandeweg geleerd hoe je gadgets toe moet voegen, hyperlinks, ben in contact gekomen met veel sites. Het is eigenlijk veels te veel om op te noemen.

Ik heb ook kennis gemaakt met programma's zoals Hyve's, Twitter en Facebook. Wat ik ook erg leuk vond is het online bewerken van foto's. Dat is echt heel uitgebreid qua mogelijkheden. Ik maak er nu privé ook heel veel gebruik van. Echt iets waar iedereen iets aan heeft. Verder hebben we nog enquettes gemaakt. Ook erg leuk om zelf geschikte vragen te bedenken.

De les over het omstreden "Wikipedia" was ook interresant. Hoe betrouwbaar is de site? Moet je het wel/niet gebruiken? De meeste antwoorden bleken negatief maar er waren toch ook wel veel mensen positief. Bv. de mensen die in arme landen wonen en helemaal geen toegang hebben tot kennis of opleidingen. Behalve Wikipedia dan, daarom zijn ze zo blij met dit soort sites. Er valt dus (nog altijd) veel over te zeggen.

23 dingen is een zeer uitgebreide en degelijke cursus die je moet doen wil je als bibliothecaris bijblijven in dit 2.0 (straks 3.0) tijdperk. Ik geef toe sommige lessen en stof zijn wat langdradig maar er zit ook heel veel moois tussen. Ik denk voor iedereen wel wat. Het ligt er maar net aan waar je voorkeur naar uitgaat. Ik raad iedereen dus aan om hem te doen.

In de toekomst zal ik nu en dan nog wel dingen blijven toevoegen aan mijn blog. Dit is ook de blog geworden waar ik veel dingen op "uittest". Misschien wil ik ook een keer Wordpress gaan proberen. Er zijn mensen die zeggen dat dat programma veel beter is. Gewoon een keer proberen dus. Ik vind het soms wel wat hinderlijk dat echt alles geintegreerd is aan google. Vergis je niet, van de ene kant kun je zoveel doen met een google account maar van de andere kant laat Google je gewoon bijna geen keuze dan mee te gaan in hun ding. Zelfs Youtube is nu van google geloof ik. Zoals je ziet ben ik door de cursus nu dus ook steeds meer nieuwe dingen aan het proberen.

Bedankt Hans, we hebben het zeker wel getroffen met je want je was (en bent) een heel relaxte instructeur. We hadden het slechter kunnen treffen zeg maar. Je uileg was ook diep en uitgebreid. Ik zie je vast nog op school!

Groeten Tom

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

IQ Test


Mr bean? of toch roel?

Monica geniet!

Monica geniet!
Oooooh wat was de zomer fijn!